De digitale kunstjuf is in werkelijkheid Annemarie Hofman, een gepassioneerde kunstdocent met meer dan 20 jaar ervaring in het middelbaar- en het speciaal basisonderwijs.
In al die jaren heeft ze een schat aan inspirerende opdrachten, projecten en lesmateriaal verzameld.
Annemarie wilde deze waardevolle verzameling ordenen in een centraal online archief, zodat ze er overal en altijd bij kon, ongeacht waar ze op dat moment werkzaam was. Maar ze vond het zonde om deze rijke bron van creatieve lessen alleen voor zichzelf te houden. Daarom heeft ze besloten om de digitale kunstjuf in het leven te roepen, om haar kennis en ervaring met iedereen te delen.
Met haar creatieve geest en innovatieve aanpak wil Annemarie kunstonderwijs toegankelijk maken voor iedereen, ongeacht leeftijd of achtergrond. Haar lessen gaan verder dan alleen techniek; ze moedigt leerlingen aan om hun eigen creativiteit te ontdekken en te ontwikkelen. Door haar enthousiasme en deskundigheid inspireert ze niet alleen studenten, maar ook andere docenten die op zoek zijn naar nieuwe ideeën en methoden. Annemarie’s digitale kunstlessen bieden een unieke mix van traditionele en moderne technieken, waardoor leerlingen worden uitgedaagd om buiten de gebaande paden te denken. Ze gelooft sterk in de kracht van kunst als middel voor persoonlijke groei en zelfexpressie, en dit komt duidelijk naar voren in haar lesmethoden.
De opdrachten die de digitale kunstjuf aanbiedt, zijn niet alleen creatief en inspirerend, maar ook praktisch en eenvoudig in te passen tussen de reguliere lessen door.
Annemarie beseft maar al te goed dat docenten in het onderwijs vaak te weinig tijd hebben voor uitgebreide voorbereidingen. Daarom heeft ze ervoor gezorgd dat de opdrachten voldoen aan leerdoelen, zonder al te veel rompslomp. Creatieve vakken hoeven echt niet altijd ingewikkeld te zijn!
Met deze aanpak wil Annemarie leerkrachten aanmoedigen om kunst en creativiteit te integreren in hun dagelijkse lesprogramma. Ze gelooft dat elke leerling baat heeft bij creatieve expressie, ongeacht hun artistieke aanleg. Door laagdrempelige opdrachten aan te bieden, hoopt ze docenten te inspireren om buiten de gebaande paden te treden en hun leerlingen nieuwe mogelijkheden te laten ontdekken. De digitale kunstjuf streeft ernaar om een cultuur van creativiteit en innovatie in het onderwijs te bevorderen. Ze moedigt leerkrachten aan om de opdrachten aan te passen aan de behoeften van hun klas en hun eigen ideeën toe te voegen. Zo ontstaat er een dynamische leeromgeving waarin zowel leerlingen als docenten worden uitgedaagd om hun verbeelding de vrije loop te laten. Annemarie’s visie reikt verder dan alleen het kunstonderwijs. Ze gelooft dat de vaardigheden die leerlingen ontwikkelen door creatief bezig te zijn, zoals probleemoplossend denken en out-of-the-box denken, waardevol zijn voor alle aspecten van hun leven en toekomstige carrières.
WAT
De digitale kunstjuf bestaat uit 450 verschillende onderdelen:
20 Thema’s
20 x 5= 100 opdrachten die meestal individueel, maar ook in groepjes of klassikaal kunnen worden uitgevoerd in 1 of 2 lesuren.
Regelmatig wordt gevraagd of de leerlingen hun werk evalueren, vergelijken met andere werken van leerlingen of vergelijken met voorbeelden van kunstwerken, zodat leerlingen leren te reflecteren op eigen werk en dat van anderen.
Heel regelmatig moeten de leerlingen onderzoek doen om tot een ontwerp van een werkstuk te komen, onderzoekstechnieken worden zo geoefend.
20 kunstenaars die een eigen opdracht hebben, bij elk thema.
20 x 3= 60 gedichten- tekenopdrachten waarin gevraagd wordt een gedicht van een illustratie te voorzien.
20 x 12=240 tekenopdrachten die het out-of-the-box denken stimuleren.
Projecten
6 projecten die meerdere lessen beslaan, die in een verdieping voorzien van een bepaald thema/ vaardigheid.
Projecten die het ruimtelijk inzicht stimuleren.
6 projecten die oefening geven in 3 D tekenen, ruimtelijk tekenen, perspectief.
Leren kijken
3 projecten die de leerling oefenen in waarneming.
Ontwikkeling van de motoriek
6 projecten die de fijne motoriek van de leerling stimuleren.
Burgerschap
9 feestelijke projecten die alles te maken hebben met burgerschap.
WAAR
De digitale kunstjuf kun je op je digibord aanbieden, je kunt de leerlingen met een tablet in een groepje of individueel de opdrachten laten maken. Je kunt alle lessen in pdf format downloaden en uitprinten.
Bijna alle lessen kunnen makkelijk gewoon in de klas uitgevoerd worden, voor sommige lessen is toegang tot een computer, tablet met internetverbinding nodig, voor een enkele opdracht een mobieltje, een camera, kopieermachine of een fototoestel.
Voor sommige lessen , zoals een opdracht houtbewerking, figuurzagen is een bescherming voor de tafels aan te raden.
Er zijn opdrachten die gedeeltelijk buiten moeten worden uitgevoerd.
HOE
Je kan de digitale kunstjuf op verschillende wijze gebruiken.
1. Je kan de digitale kunstjuf op het digibord zetten en de stappen van te voren samen behandelen. Daarna kun je de illustratie die behoord bij de opdracht groot op het bord zetten als ondersteuning, of de stappen laten staan als geheugensteun.
2. Je kan de leerlingen in groepjes verdelen en ze met een tablet of laptop op pad sturen.
3. Leerlingen kunnen individueel met een tablet een opdracht maken, vooral de tekenopdrachten en de gedichten opdrachten zijn hier heel geschikt voor.
4. Je kunt natuurlijk ook zelf de opdracht aan de hand van de pdf’s zelf uitleggen en begeleiden. Van iedere les is een downloadbare en printable les gemaakt.